Angry Birdsit saivat lippuluukuilta ilonaihetta

Rovion Angry Birds -elokuva menestyy myös Yhdysvalloissa ja Kiinassa, kertoo Rovion tiedote.

Elokuva julkaistiin Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa vasta viikko Suomen ensi-illan jälkeen. Rovio laski Angry Birds -elokuvan nousseen avausviikonloppunaan ykköseksi 44 maassa. Asian vahvistavat monet lippuluukkumyyntiä seuraavat lähteet. Angry Birdsin arvioitiin keränneen avausviikonloppuna noin 38 miljoonan dollarin tilin Yhdysvalloissa, maailmanlaajuisesti elokuvan tuotot nousevat jo lähes 150 miljoonaa dollariin.

Uutinen on erinomainen, sillä Rovio satsasi käytännössä kaiken piirroselokuvansa menestykseen. Angry Birds -elokuvan budjetti on noin 73 miljoonaa dollaria, minkä lisäksi Rovion kerrotaan käyttäneen elokuvan markkinointiin noin 100 miljoonaa dollaria. Rovion ilmoittama mainosbudjetti on vain osa kokonaissummasta. Muun muassa Forbes-talouslehti arvioi Sony Picturesin Angry Birds -markkinoinin arvoksi noin 400 miljoonaa dollaria. Sonyn tavoite on sama kuin Roviolla: luoda Angry Birdsista pitkäikäinen piirroselokuvabrändi.