Manzos LP: Doom ja Romeron uusi E1M8

Teknisesti vanhahtavissa peleissä on se vänkä puoli, että jopa yksittäinen henkilö pystyy luomaan niihin uutta sisältöä verrattain helposti. Vuonna 2036 kukaan tuskin tekee uusia kenttiä Black Ops III:een. Doomin yksinkertaisuus salli kuitenkin John Romeron palata luomuksensa pariin 21 vuoden tauon jälkeen. 15. päivä tammikuuta Romero nimittäin julkaisi uuden Doom-kentän.

Tech Gone Bad on tarkoitettu korvaamaan ykkös-Doomin ykkösepisodin loppukenttä Phobos Anomaly. Kukaan tuskin osasi odottaa tätä uutta E1M8:a, mutta kun sellainen saatiin, niin pakkohan sitä oli kokeilla. Pelasin lämmittelymielessä ensin koko ensimmäisen episodin alle ja siirryin siitä uutukaiseen. Ja sepäs olikin jännä! Spoileri: session alussa olin sitä mieltä, että Doomin kuuluu olla vaikea, mutta loppua kohden mielipide alkoi kummasti muuttua...

Untitled

Jännää on sekin, että päätin taltioida homman Let's Play -videoksi. Ensimmäisessä osassa kahlaan läpi episodin alkukentät (E1M1-E1M7) ja höpöttelen omasta kauas ulottuvasta suhteestani Doomiin. Toinen osa kattaa Romeron uuden E1M8:n. Videoiden kuvauksista löytyy linkit eri kenttä/yrityspätkien välillä hyppimiseen, jos siihen kokee tarvetta.

Lopuksi pieni disclaimer. Tämä on ensimmäinen yritykseni ikinä tehdä mitään tällaista, joten pikkuisen liekaa pliis, te ihanat mussukat siellä. Nyyppänä ajoin itseni teknisiin ongelmiin ja jouduin herättelemään lopputuloksen kikkailun kautta henkiin kuin Frankensteinin. Mutta hei, kantapään kauttakin voi oppia!

"As you walk through the main entrance of the base, you hear animal-like growls echoing throughout the distant corridors. They know you're here. There's no turning back now."

PÄIVITYS 27.1.: Pelasin pyynnöstä vielä alkuperäisen pelin muut episodit samaan syssyyn. Epparit kaksi ja kolme on nyt lisätty soittolistaan. Tästä urakasta tuli kyllä niin rautaisannos vanhaa Doomia, että eiköhän riittänyt taas seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi! Palataan siis asiaan vuonna 2026.

Lisää aiheesta