NBA 2K6 (Xbox) – Syöttöpelin aakkoset

Liikunnanopettajani tiivisti koripalloilun salat kahteen teesiin: syöttämiseen ja tyhjän tilan hakemiseen. Mies tiesi, mistä puhui, sillä NBA 2K6:ssa korit syntyvät nerokkaiden oivallusten tai pitkien syöttörallien lopputuloksina.

2K-sarja liputtaa koripalloilussakin realismin puolesta. NBA Live 06:n lanseeraamat supertähdet ovat superia myös 2K6.ssa, mutta pysyvät silti ihmisinä. Edes Kobe Bryant ei onnistu mistä tahansa milloin tahansa, vaan heittoa blokkaavalla puolustajalla on mahdollisuus. Korisukka heiluu useimmiten silloin, kun vastustaja on hämätty aktiivisella syöttöpelillä kahville ja heittämään pääsee ilman päällystakkia.

Pelin erinomainen fysiikanmallinnus pääsee oikeuksiinsa korin alla, jossa miehet nojailevat kontaktitilanteissa toisiinsa eikä puolustajien ylitse niin vain juosta. Hyökkääjän tie korille ja syöttösuunnat suljetaan aidosti kädet levittämällä, minkä jälkeen tekoälyllisen joukkuekaverin voi pyytää prässäämään kanssaan pallollista pelaajaa.

Passien jakeleminen ei ole pelkän syöttönapin varassa ja hyvä niin, sillä ikonisyöttösysteemi tulee tarpeeseen. Nopeiden harppuunahyökkäysten tekeminen on hankalaa, sillä pallollinen mies ei välttämättä huomaa ylimpänä kärkkyvää pelikaveriaan, vaan törkkää pallon vieressään jököttävälle laiturille. Ikoninappi, kunhan sitä ehtii ajoissa hipelöimään, helpottaa hitusen vastahyökkäyspeliä. Merkittävin uudistus syöttöpeliin on mahdollisuus pelata jalkapallosta tuttua seinäsyöttöpeliä. Passin antaneen pelaajan saa heti syötön jälkeen säntäämään korille, jolloin oikea-aikainen passi takaisin liikkeessä olevalle pelaajalle avaa ovet lähes aina korintekoon.

Syöttöpelin monipuolistaminen on pakon sanelemaa, sillä tekoälyn ohjaamat pelaajat eivät lankea helposti heittoharhautuksiin. Tein suurimman osan koreistani juuri uutta syöttöoptiota hyödyntäen. Joukkueeseeni muodostui pisteiden tekemisestä lähes yksinään vastannut tutkapari, jonka toinen osapuoli huolehti tarjoilusta toisen läpsiessä pallot sisään. Pistetehtailu muuttui myös aiempaa näyttävämmäksi, sillä parhaassa tapauksessa korille rynninyt pelaaja junttasi syötön suoraan ilmasta koriin alley-oopina.

Ei slidereille

Kontrolleja on hienosäädetty onnistuneesti. Harhautteleminen onnistuu kätevästi oikean liipaisimen ja vasemman tatin yhdistelmällä, mikä vapauttaa aiemmin oikeaa tattia hiplanneen peukun painelemaan syöttö- ja heittonappeja. Oikealla tatilla singotaan erilaisia yhden käden heittoja, joilla nostetaan korin alta pallo pussiin puolustajan estelyistä huolimatta. Mikään oikotie onneen tattiheitto ei ole, sillä siihen kannattaa turvautua lähinnä huippumiehillä. Vapaaheitot singotaan golfpelien tapaan vetämällä oikeaa tattia taaksepäin ja löysäämällä ote kriittisellä hetkellä. Idea on kelvollinen, joskin pelaajien väliset tasoerot vapariviivalla eivät tule aivan yhtä hyvin esille kuin aiemmissa viritelmissä.

NBA 2K6 muistuttaa koripalloa jo oletusasetuksilla, enkä joutunut ruuvaamaan valikoissa mitään osa-aluetta. Lukuisilla liukusäätimillä touhusta voi toki tehdä silkkaa arcadea. Hyökkäys- ja puolustuspeliin valitaan neljä lennossa vaihdettavaa pelikuviota, mutta taktisten kiemuroiden kimpussa aikani painiskeltuani tyydyin improvisointiin. Sitä paitsi pelikaverit liikkuvat kiitettävän aktiivisesti ilman ohjeitakin.

Pelaajien liikehdintä on pääosin erittäin sulavaa, mutta urheilupelien ikuinen riesa eli kaikennielevät animaatiot nostavat toisinaan rumaa päätään. Donkkaushetkellä äijät sinkoutuvat ilmojen teille kuin volttivaljaiden heittäminä ja harhautusanimaatioissa miehet liikehtivät sen verran rivakasti, että pelaaja voi vain arvailla, mihin suuntaan miekkonen on palloineen syöksymässä.

Harjoitus tekee väsyneeksi

Associatoniksi nimetty uratila on pelaajakauppoineen, scoutteineen ja varaustilaisuuksineen suurelta osin tuttua kauraa, mutta harjoitteluosiota on kehitetty entisestään. Joukkuetreenien lisäksi muutaman pelaajan voi kerran kuukaudessa laittaa erikoisrääkkiin. 13 tehtävästä valitaan harjoite, joka täytyy onnistuneesti läpäistä, jotta taitoarvot nousisivat. Kätevä treeniosio korostaa joukkueen kehittämisen pitkäjänteistä luonnetta.

Normaalin kauden, turnausten ja erilaisten katukorispelien ohella mukana on myös 24/7-pelimuoto, joka ei nimestään huolimatta vastaa edellisten versioiden tamagotchi-räpellyksiä. Pelaajan tarkoituksena on päästä mukaan EBC-katukoristurnaukseen. Tie tähtiin aukenee kovalla mutta turruttavalla harjoittelulla ja kymmenillä harjoitusotteluilla. 24/7 pidentää mukavasti pelin ikää, mutta sen perusidea on yksinkertainen ja touhu alkaa nopeasti toistaa itseään.

Ottelut muistuttavat puoliaikakatsauksineen, taustatoimittajineen ja mainoksineen tv-lähetyksiä, mutta valitettavasti kameramiehet ovat lähes yhtä pahasti kuutamolla kuin jääpallo-otteluita kuvaavat kotimaiset virkaveljensä. Oletuskuvakulmilla pelaaminen on mahdotonta, enkä saanut kameraa haluamaani kulmaan säätämälläkään. Ongelma korostuu mies miestä vastaan käytävissä katukorismatseissa, joissa hidas kameramies saattaa hetkeksi kokonaan hukata ruudun vasemmassa reunassa heittoa virittelevän pelaajan.

EA:n NBA Live 06 edustaa kevyempää mutta lajiuskollista näkemystä, NBA 2K6 vannoo realistisemman otteen nimeen. Itse miellyin enemmän jälkimmäisen hienovaraiseen, mutta nautittavaan pelifiilikseen.

89