Noituri-kirjailija Andrzej Sapkowski vaatii CD Projektilta lisäkorvausta Withcer-lisenssin käytöstä. Tieto paljastui CD Projekt Redin jättämän sijoittajailmoituksen perusteella. Andrzej Sapkowski haluaa lisää rahaa Witcher-oikeuksista, sillä CD Projektille jättämässä vaatimuksessa Sapkowski ilmoittaa, että maksettu korvaus oli liian pieni suhteessa saatuihin etuihin. Sapkowski vaatii vähintään 6 prosenttia voitoista tai 60 000 000 zlotya eli noin 14 miljoonaa euroa. Kirjeessä myös kyseenalaistetaan se, koskeeko aiempi sopimus myös Witcher-sarjasta tehtyjä muita pelejä ja DLC-laajennuksia. Sapkowski ilmoitti vievänsä asian tarvittaessa oikeuteen. CD Projektin johto ilmoittaa olevansa asiasta eri mieltä, mutta pyrkivänsä kiistassa molempia osapuolia tyydyttävään ja aiempaa sopimusta kunnioittavaan ratkaisuun. Aikanaan CD Projekt Red tarjosi Andrzej Sapkowskille Noituri-kirjojen pelioikeuksista rojaltisopimusta, mutta Sapkowski itse halusi kertakorvauksen. Summa oli vain 35 000 zlotya, joka on noin 8 200 euroa. Kun sopimus tehtiin, CD Projekt ei ollut julkaissut vielä yhtään omaa peliään. Vuoden 2017 loppuun mennessä Wicher 3 oli myynyt 33 miljoonaa kappaletta. CD Projekt Red teki viime vuonna voittoa noin 47 miljoonaa euroa.
Kun haukotusta pidätellen lukaisin käännöksen alkuperäisestä vaatimuksesta, niin ilmeisesti vedotaan joihinkin ennakkotapauksiin Puolan tekijänoikeuslainsäädännössä joissa rojaltimaksuihin on määrätty myöhemmin korotuksia. Lisäksi alkuperäiseen sopimukseen on ilmeisesti livahtanut porsaanreikä jota voidaan tulkita niin että se sopimus koskee vain ensimmäistä peliä. Lopussa vielä uhkaillaan mahdollisesta oikeudenkäynnistä koituvalla negatiivisella julkisuudella sekä osakearvon laskulla. Ai että.
Ei siitä voi päätellä lopputulosta, sillä se on Sapkowskin asianajajan perustelu. Asianajajat ovat työkseen eri mieltä.
Antakaa lisää rahaa tai pidämme huolen siitä että kaikki voimavaranne menevät oikeustaisteluun ja Cyberpunk 2077 ei valmistu koskaan
Olisi myös kiva tietää kuinka paljon Sapkowskille on tullut lisää kirjarojalteja Witcher-pelisarjan ansiosta? Tätäkin asiaa asianajajat varmasti tarkistelevat 500€/h laskutuksella.
Ei tuokaan taktiikka välttämättä toimi. Myös peliala tuntee Hollywood-kirjanpidon, jossa luovasti kikkailemalla peli ei ole koskaan voitollinen. Rojaltikiista rikkoi myös Activisionin ja Infinity Wardin välit, kun Call of Duty nousi hitiksi.
Pitää ilmeisesti tehdä kauhukertomuksista juttu. Tuon julkaisija voi kiertää tekemällä diilin esimerkiksi näytönohjainvalmistajan kanssa bundlesta, jolloin peliä ei myydä niin kuin sopimuksessa myynti määritellään.
Wau! Tuossa olisi erinomainen aihe Pelit-lehden tutkivalle journalismille. Ongelma on tietysti se että ainakin osa tapauksista on maksettu hiljaiseksi tai muuten vaikeasti selvitettäviä.
Tietysti on mahdollista että Tuukallekin tarjotaan ruskeaa kirjekuorta kun juttua kirjoittaa. Tai betonisaappaita.
“They offered me a percentage of their profits. I said, ‘No there will be no profit at all – give me all my money right now!’… I was stupid enough to leave everything in their hands because I didn’t believe in their success.” No eiks tää noin about ööö ratkaise koko keissin? Jätkä oli niin tyhmä, että teki huonon sopimuksen, ja nyt koittaa oikeusteitse itse muuttaa paskaa diiliään? Joskus vaan nyt kannattaa niellä se tappio ja myöntää, että tulipa tehtyä typerästi, eikä kusta housuun pakkasella ja koittaa muuttaa sitä käräjillä. Tässä nyt jätkä ITSE MYÖNTÄÄ tehneensä tyhmästi. Toivottavasti ei mene missään oikeusasteessa läpi, koska se olisi, öö, vitun tyhmää?
Ei se alkuperäinen palkkio oikeastaan mikään huono ollut, melkein keskimääräisen puolalaisen vuosipalkan suuruinen. Tuntui varmasti silloin paremmalta vaihtoehdolta kuin epävarmat rojaltit.
Vaikka Sapkowski väittikin vuoden 2014 Pelit-lehden haastattelussa, että kiinnostus kirjojen kääntämiselle muille kielille ei perustu peliin vaan hänen tunnettavuuteensa, niin kirjat lienevät tulleet laajemmin tutuiksi ja käännetyiksi länsimaisille kielille vasta vuoden 2007 jälkeen, jolloin ensimmäinen Noituri peli ilmestyi. Itsekin perehdyin kirjoihin vasta pelin luoman kiinnostuksen vuoksi. En edes ole varma, olisinko lukenut Noituri-saagan loppuun ellei hahmo olisi kiinnostanut. Mielestäni pelisarja on myös kunnioittanut kirjojen henkeä ja ilmapiiriä. W1 on kuin sarja Sapkowskin novelleja, W2 tuo esiin kirjojen poliittiset juonittelut ja lehmänkaupat ja W3 kertoo Cirin tarinan, mikä on kantava teema saagassa. Luulisi, että kirjailija on hyötynyt siitä, että pelisarja on tehnyt teokset tunnetuiksi ja kirjat esiintyvät useammalla kielellä, kuin mitä kukaan olisi ajatellut 90-luvulla. Pitäisikö ajatella, että koska pelisarja on ainakin toistaiseksi kuopattu, niin Sapkowski ajattelee, että myös kirjojen myynti laskee ja ajattelee paikata asiaa tällä tavalla. Eihän mikään toisaalta estä häntä kirjoittamasta uutta Noituri-tarinaa, kuten Myrskyn aika, joka ilmestyi vasta W2:n jälkeen.