God of War: Ascension

God of War: Ascension

Kuinka äkäpussit kesytetään

Jos spartalaiset ja troijalaiset tappelis, kumpi voittais? Kratostaanpa.

Spartalainen Kratos on pistänyt jumalaa ja taruolentoa kasaan jo useassa kreikkalaisia jumaltaruja lypsävässä God of War -toimintaseikkailussa. Veristä tarinaa alettiin seurata vasta kymmenen vuotta sen jälkeen, kun sodanjumala Ares huijasi Kratoksen tappamaan vaimonsa ja lapsensa. Mitä Kratos sinä aikana puuhasteli?

Ascension alkaa vain kuusi kuukautta perheen kuoleman jälkeen. Areksen hylännyt Kratos viruu erinyiden eli kolmen raivottaren Megairan, Tisifonen ja Alekton verivalan rikkojille tarkoitetussa vankilassa. Puolijumala Kratos pakenee tietysti heti ensimmäisessä kohtauksessa.

Vankila ei ole mikä tahansa kivikasa, vaan erinyiden ensimmäisen uhrin, valtavan satakätisen hekatonkheires-jättiläisen Aegaeonin kivettyneeseen vartaloon koverrettu kompleksi. Aloitusjakso on sarjalle ominaisesti erittäin intensiivistä ja mahtipontista meininkiä. Megairan loiskuoriaiset herättävät Aegaeonin eloon ja Kratos kamppailee suuntaan jos toiseen huojuvissa painajaismaisemissa satyyrisotureita ja satakäden eri kokoisia kouria vastaan. Surrealistisissa toimintajaksoissa Kratos väistelee kookkaimmillaan kerrostalon kokoisia käsiä. Spartalainen pääsee lopulta karkuun, mutta raivotarten peli ei ole vielä selvä.

Kratos taistelee myyttisiä petoja ja hirviöitä vastaan tuttuun tapaan: vasemmalla tatilla liikutaan ja oikealla väistetään. Namiskoista irtoaa erilaisia ketju- ja miekkaiskuja, magiaa, heittoja ja vaihtuvan spesiaaliaseen niittejä. Mättämällä täyttyvä ja osumista laskeva vimmamittari avaa lisää näyttäviä hyökkäysvaihtoehtoja. Perusiskut ja maagiset spesiaalit liittyvät ristiohjaimella vaihtuviin elementteihin, kuten tuleen, jäähän ja sähköön. Hienosti teutaroivat hirviöt ovat tietysti enemmän tai vähemmän herkkiä eri elementeille.

Kookkaiden mörrien lopetusliikkeissä ja matseja rytmittävien akrobaattisten kiipeilyjaksojen dramaattisissa kliimakseissa käytetään refleksipohjaisia mikropelejä. Pelkkien näppäinsymbolien kyttäämisen ohella hirviöiden lopetuksissa ja nujakoiden siirtymissä tarvitaan astetta interaktiivisempia väistöjä, joiden oikea-aikaisuus päätellään otuksen teatraalisista elkeistä. Toisinaan mikropelissä vaikkapa leikataan hirviön siipi irti, jonka jälkeen se taistelee toisella taktiikalla.

Sankarien sotaleikki

Kratoksen edesottamuksia seurataan tarkkaan määrätyistä elokuvamaisista kuvakulmista ja kamera-ajoista käsin. Kamera näyttää rikkaista ja komeista miljöistä tasan sen, mitä ohjaaja haluaa, eikä piiruakaan enempää. Elämysjunan vääjäämätöntä vyöryä kevennetään lyhyillä bonusumpikujilla, jotka johtavat poispäin ilmeisimmästä etenemissuunnasta. Kävelyä ja kiipeilyä elävöitetään liukumäkimäisillä esteradoilla, joita pitkin syöksytään sinne sun tänne, mutta aina vauhdikkaasti alaspäin.

Taisteluiden verottama puhti ei palaudu passiivisesti norkoilemalla. Kuolleista vihollisista pullahtaa virvatulimaisia palloja: punaiset tuovat kokemusta, vihreät elinvoimaa ja siniset taikaenergiaa. Suurimmat virvatulipotit imaistaan osittain umpikujiin kätketyistä voima-arkuista. Kokemuspisteet ohjataan taukovalikossa haluttuun päivitykseen, joka parantaa aseen tai elementin tehoa ja liikevalikoimaa. Energiamittarien maksimit venyvät vain suhteellisen harvinaisilla valkoisilla arkuilla.

God of War: Ascensionissa on täysimittainen moninpeli, mutta ennakkoversiossa siihen ei päässyt käsiksi. Toisen käden tietojen perusteella vastustajia kurmotetaan neljän pelaajan kaikki vastaan kaikki -otteluissa ja kahdeksan soturin tiimimätössä. Ennen taistelua myydään virtuaalisielu jollekin neljästä Olympoksen jumalasta – Ares, Hades, Zeus ja Poseidon määrittävät taistelutyylin ja spesiaalit. Kokemustasot avaavat uusia ominaisuuksia.

Tärkein pelimuoto on Team Favor of Gods, jossa spartalaiset ja troijalaiset tavoittelevat jumalten suosiota useilla keinoilla: tapetaan vastustajat, kaapataan alttarit, kerätään aarteet ja asetetaan ansat. Suosiotilanteen mukaan muuttuva taktinen asema vaihtelee hyökkäyksen ja puolustuksen välillä, hyökkääjien Olympoksen keihäs ohjaa muun muassa areenalla riehuvaa titaania.

God of War: Ascension vaikuttaa vahvasti yhdeltä pleikkarivuoden 2013 kohokohdista. Homma on klaari, jos potentiaalisesti maukasta moninpeliä ei sössitä, sillä yksinpeli on tutun tyylikkäs yhdistelmä upeita kulisseja, mahtavaa musiikkia ja raivopäisen repivää toimintaa.

Petri Heikkinen

gowa2.jpg

Sulavaa toimintaa siivittää jykevä musiikki.

 

gowa3.jpg

Moninpelin isoilla kartoilla pelataan tiimitaisteluita ja lipunryöstöä.

PS3

Ilmestyy 15. maaliskuuta