Miksei kumi pala?

Kehittelinpä aikani kuluksi täydellisen nettipelin. Nyt jonkun pitäisi vain tehdä se.

Nettipeliensä kanssa rankkoja tappioita tehneet julkaisijat ovat kuumeisesti yrittäneet löytää viisasten kiveä, jolla koko kansa saataisiin maksamaan nettipelaamisesta. Ei tarvitse olla fakiiri tajutakseen, etteivät lapselliset fantasiakliseet ja sisäsiittoinen scifihörhöily kiinnosta kuin pientä porukkaa. Tarvitaan aihe, joka on riittävän tuttu kaikille.

Jostain käsittämättömästä syystä yksi ilmiselvä laji on jäänyt liki tyystin neitseelliseksi. Autoilu sopisi erinomaisesti nettipelaamiseen, mutta joko tekijöiden kädettömyyden tai haluttomuuden takia ainoastaan Papyrus on onnistunut tekemään kunnolliset kymmenien kuskien kisat Grand Prix Legendsilllä ja Nascar-sarjalla.

Kukaan muu ei ole oikeasti edes yrittänyt, eikä kukaan ole ilmeisesti tajunnut, että formulat jos mitkä ovat koko kansan hupia. Pelkästään Suomessa liki miljoona ihmistä seuraa silmä kovana joka toinen sunnuntai Räikkösen ja Salon edesottamuksia siitä huolimatta, että formulakisat ovat aika tylsää puurtamista. Muualla Euroopassa formuloiden suosio on vähintään yhtä kestävää.

Satojen moottoreiden jylinää

Tasaiseen tahtiin ilmestyvässä formulapelien sirkuksessa kaikki ihmettelevät, miten monella tavalla saman pullan voi leipoa. Samat radat, samat kuskit, samat tallit ja samat pelimuodot kaikissa. Vain yksi puuttuu. Miten voi olla mahdollista, ettei formuloista ole tehty kunnollista nettipeliä? En tarkoita mitään puolivillaista muutaman pelaajan kaahailua, vaan täysimittaista ja täysiveristä formulakisaa, kaikki kaksikymmentäkaksi ruutua miehitettyinä, harjoituksineen, aika-ajoineen, varikkotaktiikoineen ja autojen virityksineen.

Tavallisina tekosyinä on joko se, etteivät nykyiset nettiyhteydet mahdollista riittävän sulavasti toimivaa nettipeliä tai se, että FIA on kieltänyt suuremmat kuin kahdeksan pelaajan nettiformulakisat. Jälkimmäistä väitettä on vaikea osoittaa vääräksi, kun ei tunne sopimuskiemuroita, mutta yhteyksien syyttäminen on silkka vale. Kummasti sulava kymmenien kuskien kisa netissä on onnistunut Papyruksen peleissä jo vuosia, jopa modeemiyhteyksillä.

Pientä esimakua kunnollisesta formulamittelöstä oli ilmassa, kun peliporukkamme pisti viimeisimmällä lanikeikallamme kisat pystyyn EA:n F1 2001:llä. Saatiin mahtavat kisat tallien arpomisineen, autojen virityksineen, testi- ja aika-ajoineen vaikka meitä oli vain kymmenkunta.

Nettiformulat pitäisi tietysti järjestää samassa tahdissa oikean formulakauden kanssa. Varjokisat ajettaisiin samoilla radoilla formulaviikonlopun kanssa. Tarvittaisiin vain asiaan satsaava julkaisija ja organisaatio pyörittämään show'ta.

Poikkeuksena talleissa ei olisikaan vain kahta, vaan satoja kuskeja. Eritasoiset pelaajat jaettaisiin useampaan rinnakkaiseen sarjaan sen mukaan, kuinka realistisia ja pitkiä kisoja haluaa ajaa. Kuninkuusluokkana olisivat tietysti täyspitkät kisat kaikki realismisäädöt tapissa. Ennen kautta voitaisiin sitten järjestää karsintakisoja, joissa menestyneet nousisivat sarjaa ylemmäksi.

Tallit olisivat kuin muiden nettipelien klaaneja omine nettisivuineen ja keskustelualueineen. Talli ajaisi kisojen välissä omia testisessioita ja jokaisella tallilla olisi omat asiaan vihkiytyneet mekaanikot tekemässä viimeisen päälle hyviä kisasäätöjä. Nykyisten formulapelien syvälle pureutuvat autojen säädöt ja telemetriat antaisivat siihen enemmän kuin riittävästi eväitä.

Parhaimmillaan virtuaaliset Ferrarit ja Minardit kävisivät veristä kilpailua parhaista mekaanikoista ja miettisivät päänsä puhki sopivia varikkotaktiikoita. Valmistajien mestaruus olisikin aivan toisenlaista, kun siitä kisaisi satoja kuskeja.

Mika, Kimi ja mä

Mitään tällaista ei tietenkään voi luoda ilman kaupallista potentiaalia. Suomen Nascar-liiga on osoittanut, ettei hyvien kisojen järjestämiseen tarvita valtaisaa organisaatiota, vaan pelkkä intomieli vie pitkälle. Formulat pitäisi kuitenkin tehdä näkyvämmin sponsoreineen, palkintoineen ja mainoksineen. Jos ajatus viedään riittävän korkeisiin sfääreihin, nettiformuloista saisi helkutin hyvää interaktiivista viihdettä sisältöpulasta kärsiville tv-kanaville viimeistään sitten kun digi-tv on muutakin kuin huono vitsi.

Tulisipa formulalähetyksien ohelle jotain jännitettävääkin ja muutakin katseltavaa kuin tylsää jorinaa studiosta. Siinä vaiheessa autoista ja ratojen varsilta voisi myydä jo mainospaikkojakin.

Minä olisin valmis maksamaan sievoisen summan. Kerrankin kunnollista pelaajien välistä kamppailua ja pidempään kuin yhden illan kestävää jännäämistä. Helppohan minun on visioida, kun ei tarvitse mitään itse tehdä. Haluaisin silti tietää todellisen syyn siihen, miksei kukaan ole tarttunut näin ilmiselvään ideaan.

Tässä lehdessä arvostellussa F1 2002:ssa on jo menty hieman oikeaan suuntaan satsaamalla aikaisempaa enemmän nettipeliin, mutta tätä kirjoittaessa ei vielä ole tiedossa, miten hyvin ja kuinka monella pelaajalla kisat saa netissä toimimaan. Mitä ilmeisimmin kyse on kuitenkin vain muutaman pelaajan kisoista.

Huhut siitä, että Papyrus haluaisi tehdä modernin formulapelin herättelevät sentään pieniä toivonkipinöitä. Kuulemma julkaisija ei sellaista kuitenkaan halua, vaan pitää Papyruksen mielummin tahkoamassa jenkkimarkkinoille takuuvarmasti uppoavia Nascar- ja Cart-pelejä. Kyllä nekin minulle kelpaavat, mutta harmittaa, miten pelaajien määrä saataisiin toiseen potenssiin, kun oudot jenkkirassit korvattaisiin kaikille tutuilla formuloilla.

Ei kai tässä auta muu kuin käydä taas torppaamassa tekoälytöntä Schumia. Laiha lohtu, mutta minkäs teet kun ei parempaakaan ole.

Lisää aiheesta

  • Pitkä lento

    Kaj Laaksonen oli Pelit-lehden pitkäaikainen, legendaarinen toimittaja, jonka toinen rakkaus, äänen- ja kuvantoisto, vei toimittajaksi Hifi-lehteen ja MikroBittiin.  Nyt onnenpoika saa pelata mitä haluaa ja ilman deadlinea.

    * * * * *

    Kymmenen vuoden aikana Pelit-lehdessä ehti tapahtua…
  • Ei huvita

    Pari kuukautta sitten rehvastelin kolumnissani ryntääväni ensimmäisten joukossa jonottamaan Xbox 360:tta.
    En jonottanut enkä ollut ensimmäisten joukossa. Sain ensihuumani taltutettua toimituksen testiboxilla, jolla pääsin tutustumaan rauhassa julkaisupeleihin. Ihan hyviä, mutta yksikään…
  • Audiovisuaalinen sekoilu

    Kyyninen toimittajanretkukaan ei ole immuuni hypetykselle, sillä kun eräs tuotepäällikkö piti esitelmän siitä, miten PC:stä voi tehdä kotiteatterin keskuksen, päätin kokeilla, miten moinen onnistuu.
    Leffojen katselu tietokonemonitorilta kuuluu sarjaan älyttömät ideat. Käyn paljon…