Renegade X – Luopion uudet vaatteet

NOD vai GDI? Siinäpä kysymys jonka luulin jo unohtuneen.

Command & Conquer -sarja veti viimeiset viralliset henkäyksensä umpisurkean nelosen mukana. Onneksi fanivoimin kasattu Renegade X saapuu kuin tilattuna saarnaamaan Kanen sanomaa. Mutta eihän se näytä toimintanaksulta!

Ei, koska esikuvakin on eri. Vuosituhannen taitteessa julkaistut ensimmäiset kuvat Command & Conquer: Renegadesta villitsivät nuoren fanipojan täysin. Tiberian Dawnin ja Red Alertin aikoihin kouluvihkoihin visioidut tuhoretket GDI:n kovaakin kovemman kommandon silmin olivat vihdoin käymässä toteen.

Julkaisupäivä siirtyi koko ajan kauemmaksi tulevaisuuteen, mutta lopulta Renegade -räiskintä näki päivänvalon, alkuvuonna 2002. Ja mikä pettymys se olikaan! Graafisesti peli oli vanhentunut putki, aseet olivat munattomia ja tekoäly oli täysi vitsi. Mutta moninpelissä se loisti: GDI:n ja Nodin välinen vääntö ruohonjuuritasolta oli puutteistaan huolimatta nautittavaa mäiskettä.

Nyt, kaksitoista vuotta myöhemmin ilmaantuu pitkään työstetty perillinen, joka yllätti minut täysin puskista, kuin Tuukka vuoden 2010 avustajakokouksessa.

Voi pojat, se toimii!

Lisää mammuttitankkeja!

Seuraa lyhyt oppimäärä Renegade-ummikoille. Maailmanparantajaliittouma GDI ja vapauden puolesta taisteleva Nodin veljeskunta yrittävät kaikin keinoin tuhota toistensa tukikohdat viimeiseen rakennukseen. Kalustoa ja varusteita hommataan krediteillä, joita kerätään tekoälyn ohjastamien tiberiumkerääjien avustuksella. Aseettomien, ja totuttuun tapaan itsetuhoisten kerääjien suojelu on menestyksen kannalta a ja o. Luojan kiitos terapia on auttanut niitä, sillä pahimmilta älyttömyystempauksilta vältytään tällä kertaa. Kentällä on lisäksi teknologiarakennuksia, jotka antavat erinäisiä päivityksiä nopeimmille.

Rakennuksia tuhoamalla tehdään vihollisen elämästä tuskaa. Voimalaitoksen tuhoamalla vaimentaa vartiotornit ja obeliskit, ja vastaavasti sotatehtaan tai lentokentän tuhoamalla pysäyttää mammuttitankkien ja häivetankkien loppumattoman vyöryn. Perinteisten tuhotapojen lisäksi käytössä on tuhoisat ionitykki ja ydinaseisku, jotka pystytään kuitenkin hyvällä koordinoinnilla estämään. Parhaimmillaan väännöt venyvät lähes tuntiin molempien puolien pitäessä rakennuksia toimintakunnossa hampaat irvessä.

Renegade X on todella nopeatempoista arcaderäimettä, ihan kuten kuuluukin. Perusjantterit kestävät järkyttävän määrän osumaa, ja vastaavasti ajoneuvot räjähtelevät ympärillä reippaaseen tahtiin. Meinasin oikeasti tirauttaa kyyneleen ensimmäinen mammuttitankkini luhistuessa muutaman kevyttankin ja sinkomiehen osumiin. Varastetulla häivetankilla tuhottu voimalaitos kaatoi onneksi balsamia haavoihin.

Tulevaisuuden komentaja valtaa menneisyyden

Renegaden uusioversio ei fanituotoksena häpeile kaupallisille kaltaisilleen yhtään. Graafisesti se on sekä uskollinen alkuperäiselle että nykymittapuulla todella näyttävä. Äänipuolellakaan ei ole suurempaa valitettavaa, mitä nyt tappoja seuraavat boink-äänet ovat pieni tyylirikko. Nettikoodi tuntuu toimivan mallikkaasti satunnaisia lagipiikkejä ja ajoneuvojen sekoiluja lukuunottamatta.

Kehittymisen varaa kuitenkin on. Lievästä modernisoinnista huolimatta taistelutantereet ovat liian pieniä sumppuja, pelimoottorin antamista mahdollisuuksista ei oteta kaikkea irti. Lisäksi tasapainossa on vielä tekemistä, sillä Nod tuntuu olevan liikaa niskan päällä. Tai sitten vain valitsin väärän puolen. Potentiaalia on kuitenkin huimasti.

Onneksi EA:n lakimiesarmeija ei osallistu taisteluun niin kauan kun projektilla ei tahkota rahaa. Totem Artsin taidonnäyte on todella vakuuttava, ja toivon mukaan päivitystahti pysyy reippaana.

 

Totem Arts

PC

Moninpeli: 2-64 pelaajaa

Versio: Avoin beta

Minimi: 2GHz AMD/Intel, 2Gt RAM, SM3 -yhteensopiva näytönohjain, 4Gt kiintolevytilaa

Suositus: Yli 2GHz prosessori, 4Gt RAM, Nvidia 200-sarjalainen tai parempi näytönohjain

Muuta: Ilmainen, ladattavissa Renegade-x.com