Ben harjoittelee

Useimmat Lionheadin työntekijät ovat pelimaailman veteraaneja. Verkkokoodin, animaation ja webbisivujen suunnittelun kaltaisilla saroilla olemme kyllä käyttäneet asiantuntijoita, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta peleistä, mutta valtaosa Black & Whiten tiimin taiteilijoista ja ohjelmoijista on työskennellyt pelien parissa vuosikausia.

Videopeliuraa suunnitteleva on noidankehässä. Jos pelifirmat palkkaavat vain sellaisia, joilla on aiempaa kokemusta, mistä tuota aiempaa kokemusta oikein saa?

Lionheadin kohdalla on sentään jotain toivoa. Firmaan tulee joka viikko työharjoittelijoita tasaisena virtana. Nämä harjoittelijat pyrkivät tietokonepeliuralle, ja tulevat työskentelemään Lionheadille vain saadakseen kokemusta. He pelaavat viikon ajan Black & Whitea Robbon (Andy Robson) kanssa testiosastolla yrittäen kaataa pelin ja löytää bugeja. Suhde on symbioottinen: he saavat työkokemusta, joka auttaa tulevassa työnhaussa ja Robbo saa halpaa aputyövoimaa. Työ ei myöskään ole erityisen rankkaa, vai kuulostaako pelien pelaaminen aamusta iltaan viikon ajan liian vaativalta? Lionheadin työharjoittelijoiden odotuslista on erittäin pitkä.

Musiikkimaestromme Russell Shaw otti hiljattain nuoren työharjoittelijan avukseen musiikkistudioon. Ben James oli 14-vuotias koulupoika, jonka intohimona oli tietokonemusiikki. Hän oli sinnikkäästi suostutellut Russellia antamaan hänen tulla, ja lopulta Russell antoi periksi. Tässä Benin oma kertomus Lionheadin työharjoittelujaksosta.

"Se ei ollut lainkaan sellaista, kuin olisin odottanut. Saapuessani toimistolle juuri ennen kymmentä olin kuvitellut täyden tohinan olevan päällä, niin kuin tv-sarjojen toimistoissa. Kymmeneltä paikalla oli kuitenkin vain kolme tai neljä ihmistä. Muut saapuivat myöhemmin, viimeisenä itse Peter Molyneux. Hän tuli vasta lounasaikaan. Minulle kerrottiin, että hän työskentelee usein aamukolmeen. Pomona voi kai tulla ja mennä niin kuin huvittaa."

"Russellin piti tarkistaa joitain verkkojuttuja ensin, joten pääsin työskentelemään hänen kanssaan vasta lounastauon jälkeen. Aamupäiväksi minut siirrettiin Robbon huoneeseen testaamaan peliä. Se on päärynänmuotoinen huone, jonka seinänvierustat ovat täynnä testikoneita. Paikalla oli myös kolme muuta testaajaa."

"Black & White näyttää tosi hienolta. Tällä hetkellä pelattavaa ei kuitenkaan ole paljon, apinahahmoa voi vain liikuttaa pitkin maastoa. Välillä se toimi hyvin, mutta välillä koko pelin kuvanopeus saattoi hidastua kolmeen-neljään kuvaan sekunnissa, ja pelaaminen oli mahdotonta. Aina kun näin käy, runko-ohjelmoija Jean-Claude ryntää paikalle katsomaan, mitä on tekeillä ja menee sitten omalle koneelleen korjaamaan vian."

"Muut testaajat vaahtosivat Quake 3:n demoversiosta, jonka joku oli imuroinut netistä. Lounastunnilla kaikki jäivät pelaamaan Quaken deathmatchia. He olivat pelanneet sitä paljon jo aikaisemmin – minut liiskattiin täydellisesti."

"Äänistudio on uskomaton. Kasoittain efektipakkauksia, samplereita, jättiläismäinen miksaaja ja kaksi tietokonetta. Toinen niistä on Apple Macintosh, mutta sitä Russell ei enää käytä. Kaikki on digitaalista – ei ainoatakaan nauhuria."

"Russell säveltää musiikkinsa Cubasella ja Cakewalkilla. Minulla on kotona Cubase, ja koska minulla on SoundBlaster Live!, Russell sanoi, että minun kannattaisi käyttää SoundFonteja. En ollut kuitenkaan koskaan oikein ymmärtänyt, mitä SoundFontit ovat. Russell näytti minulle, miten SoundFonteja tehdään ja miten niitä käytetään Cubasessa. Ne ovat vähän niin kuin tekstifontteja, mutta monimutkaisempia."

"Hän kysyi, olinko itse säveltänyt mitään, ja soitin hänelle pari mukaan ottamaani miksausta, jotka olin tehnyt Mixmanilla ja Cubasella ja muuntanut WAV-tiedostoiksi. Hän soitti ne niin kovaa, että koko toimisto kuuli. Se oli tosi kiusallista. Lionheadin väkeä ilmestyi oviaukkoon sanomaan 'Hei Russell, tuo kuulostaa jo joltain. Vaihteeksi kunnon musiikkia.' Röyhistelin rintaani, mutta he vain kiusasivat Russellia."

"Äänihuonetta lukuunottamatta Lionheadilla on aika hiljaista. Studion ulkopuolella kaikki vain tuijottavat näyttöjään koko päivän kirjoittaen tai piirtäen. Sitten kaikki kerääntyvät yhtäkkiä jonkun koneen ympärille, kun jokin uusi, pieni ominaisuus on saatu valmiiksi. Scawen (3D-runko-ohjelmoija) sai tiikerin muuttumaan hyväksi sen syödessä sian."

"Studiossa Russell joutuu kuitenkin touhuamaan paljon peliäänten ja musiikin parissa. Hänen Black & Whiteen suunnittelemansa musiikki on uskomatonta. Jokaisella heimolla on erityyppinen musiikki, ja tunnelma vaihtelee hyvän ja pahan välillä maaston muuttuessa."

"Tietokonepelin tekeminen on pitkä urakka. Lionhead on tehnyt Black & Whitea kaksi vuotta, ja valmistumiseen on vielä pitkä matka. Silti maltan tuskin odottaa sen ilmestymistä. Se näyttää todella hämmästyttävältä. Ja kun kuulet jättiläiskilpikonnan kirkaisevan, kun sitä läimäyttää, se olen MINÄ! Kirkaisin mikrofoniin, madalsimme ääntä pari oktaavia ja lisäsimme kaikua, jotta se kuulostaisi aidommalta. Toivottavasti se pääsee pelin lopulliseen versioon."

Lisää aiheesta

  • Molyneux lähtee

    Otsikko "Molyneux jättää Bullfrogin?" heinäkuussa 1996 ilmestyneessä CTW-lehdessä sai puhelimet soimaan hälytyskellojen tavoin. Toimittajat soittelivat ympäri vuorokauden, koko tilanne oli uskomaton.
    Peter Molyneux on yksi maailman arvostetuimmista pelisuunnittelijoista, joka on luonut…
  • Tamagotchit saapuvat

    Ensimmäinen virallinen työpäiväni Lionheadilla oli kesäkuun yhdeksäntenä 1997. Olin saanut edellisenä päivänä puhelinsoiton Peteriltä, joka oli edelleen vasta toipumassa Dungeon Keeper -urakasta. Hän kuulosti aivan uupuneelta. "Moi, Steve. Olet siis tulossa huomisaamuna puoli…
  • Pilkun paikka

    Sana levisi. Vaikka Lionhead oli hädin tuskin ehtinyt aloittaa toimintansa, tekemisistämme oltiin jo kovasti kiinnostuneita. Ensimmäisen kuukauden aikana luonamme vieraili useita pelisuunnitelmiaan tarjonneita kehitystiimejä, ja sellaiset alan suuryritykset kuin Sega, Eidos, Nintendo, GTI ja…