Päivä Peterinä

Lionheadin perustaja ja toimitusjohtaja Peter Molyneux tunnetaan alan ammattilaisten keskuudessa hyvin sekä pelisuunnittelijana että jonkinlaisena peliteollisuuden guruna. Hänen yksityiselämästään ei kuitenkaan tiedetä kovin paljon, joten tarkastelkaamme päivää Peter Molyneux'n elämässä.

Peter asuu suuressa talossa pienessä kylässä Guildfordin ulkopuolella Surreyssa, noin 15 minuutin ajomatkan päässä Lionheadin toimistosta. Tätä haastattelua tehtäessä B&W:n alphaversiota oltiin juuri valmistelemassa luovutuskuntoon. Pelin ominaisuuksien lukkoonlyöminen ja koodin viimeistely vaatii niin hirvittävästi työtä, ettei kellään juuri jää aikaa sosiaaliseen elämään, varsinkaan Peterillä, joka on muutenkin työnarkomaani. Aamuisin hän kuitenkin pitää vapaata. Nukkuakseen.

"Pitää paikkansa, herään aina myöhään", Peter myöntää hieman nolona. "Noudatan 'opiskelijan työaikoja' – useimmiten ohjelmoin toimistolla öisin aina pikkutunneille saakka. Työskentely on paljon helpompaa, kun puhelin ei pirise koko ajan eikä ympärillä pyöri ihmisiä. Tämä johtaa siihen, etten juuri koskaan herää ennen yhtätoista."

"Taloudenhoitajani Beryl tekee minulle aamiaisen – pelkkää kahvia – ennen kuin lähden toimistolle. Minulla on pari autoa, Aston Martin DB7 ja Nissan Skyline GTR. Skyline on kuitenkin suosikkini, jolla ajan aina töihin. Pari vuotta sitten minulla oli myös Porsche 911 Turbo, mutta lainasin sitä ystävälleni, joka romutti sen – kahdesti. Pidin sitä ennusmerkkinä ja myin auton pois, tai ainakin luulin myyneeni. Autoliike nimittäin erehtyi autosta, ja kävi ilmi, että olin vahingossa myynyt jonkun muun Porschen! Se on kuitenkin toinen tarina."

"Tavallisena päivänä saavun siis toimistolle suunnilleen lounasaikaan. Tiedän, että se on toisinaan raivostuttavaa muun muassa Cathylle (Campos, Peterin pr-agentti), koska en ole ikinä paikalla aamukokouksissa. Minä vain en satu olemaan aamuihminen."

"Lionheadin työpäivä on todella kiireinen, varsinkin nyt, kun olemme viimeistelemässä alphaversiota. EA:lla on lista yli 4000 ominaisuudesta, ja on varmistettava, että ne kaikki toimivat. Urakka tuntui hirvittävältä, mutta kun annoimme heille ensimmäisen alphaversion, heidän ensimmäinen kommenttinsa oli, että se on paras beta, jonka he ovat koskaan saaneet!"

"Iltapäivä on kokousta kokouksen perään. Suunnittelukokouksia, sopimusneuvotteluja, pr-tapaamisia, johtokunnan kokouksia, haastatteluja, välillä joku yrittää myydä meille jotain. Ymmärrätte varmaan, miksi työskentelen mieluiten öisin!"

"Iltaisin teen useimmiten töitä, mutta välillä pidän tauon ja pelaan pelejä niiden tekemisen sijaan. Tänään on peli-ilta ja sitä en jättäisi väliin mistään hinnasta. Minä, Steve, Ian Livingstone (Eidos), Clive Robert (Deep Red, Risk II:n tekijä) ja pari vanhaa pelikaveria kokoonnumme parin viikon välein Ianin taloon Länsi-Lontooseen."

"Jokaisesta pelistä saa pisteitä, ja se, jolla on eniten pisteitä vuoden lopussa saa nimensä kaiverretuksi Pagoda-maljaan. Jokaisen vuoden viimeinen sessio pidetään perinteisesti minun luonani. Koska muut työskentelevät Lontoossa, he eivät koskaan halunneet matkustaa Guildfordiin (noin 50 kilometrin päähän), joten yhtenä vuotena tilasin pitkän limusiinin hakemaan heidät töistä ja viemään illalla kotiin. Nyt he vaativat, että minun pitää tilata yläosattomia tarjoilijoita tarjoilemaan illallinen! Kiittämätöntä porukkaa."

"Pelaamme enimmäkseen saksalaisia lautapelejä, kuten El Grandea tai Die Siedler von Catania. Tämänhetkinen suosikkimme on Vinci-niminen ranskalainen peli, joka muistuttaa hieman Civilizationia. Pelaamme illan aikana neljää tai viittä eri peliä, mutta viimeisenä on aina vuorossa The Great Dalmuti. Hyvin usein käyn vielä kotimatkalla toimistolla kirjoittamassa hieman lisää koodia."

"Iltaisin saan enemmän koodia kasaan kuin mihinkään muuhun vuorokaudenaikaan. Laitan kuulokkeet päähän – Euphoria 4 on tämänhetkinen suosikki-cd:ni – ja olen aivan omassa maailmassani, vain minä ja kyläläiseni (Peterin vastuulla on kyläläisten käyttäytymisen koodaaminen)."

"Koetan pitää kuntoani yllä punttisalilla, joskaan en käy siellä niin usein kuin pitäisi. Lounasaikaan minä ja Andy Robson (Lionheadin testauspäällikkö) pelaamme usein squashia läheisellä yliopiston kentällä. Tässä työssä on tärkeää harrastaa liikuntaa. Sitä voi helposti istua PC:n ääressä yöt ja päivät ja kerätä lisää painoa, ellei pakota itseään pitämään liikuntataukoja."

"Työajan ulkopuolella myönnän olevani bailaaja, jos aika antaa myöten. Olen edelleen poikamies. Viime aikoihin asti minulla oli pitkäaikainen tyttöystävä, mutta en usko, että olisi kovin viisasta yrittää mitään sillä saralla ennen kuin Black & White on valmis."

"Black & Whiten valmistuttua aion pitää pitkään myöhästyneen loman – minulla ei ole ollut varsinaista lomaa kahteen vuoteen. Olen pitänyt pieniä vapaita talvella ja lasketellut suvun tai peliporukan kanssa. Jotenkin vain tuntuu siltä, että aina tulee jokin este ja joudun joko perumaan matkan viime hetkellä tai palaamaan kesken kaiken takaisin. Odotan innolla oikeaa lomaa, ennen kuin aloitamme seuraavan projektin, tai Black & White 2:n."

Lisää aiheesta

  • Molyneux lähtee

    Otsikko "Molyneux jättää Bullfrogin?" heinäkuussa 1996 ilmestyneessä CTW-lehdessä sai puhelimet soimaan hälytyskellojen tavoin. Toimittajat soittelivat ympäri vuorokauden, koko tilanne oli uskomaton.
    Peter Molyneux on yksi maailman arvostetuimmista pelisuunnittelijoista, joka on luonut…
  • Tamagotchit saapuvat

    Ensimmäinen virallinen työpäiväni Lionheadilla oli kesäkuun yhdeksäntenä 1997. Olin saanut edellisenä päivänä puhelinsoiton Peteriltä, joka oli edelleen vasta toipumassa Dungeon Keeper -urakasta. Hän kuulosti aivan uupuneelta. "Moi, Steve. Olet siis tulossa huomisaamuna puoli…
  • Pilkun paikka

    Sana levisi. Vaikka Lionhead oli hädin tuskin ehtinyt aloittaa toimintansa, tekemisistämme oltiin jo kovasti kiinnostuneita. Ensimmäisen kuukauden aikana luonamme vieraili useita pelisuunnitelmiaan tarjonneita kehitystiimejä, ja sellaiset alan suuryritykset kuin Sega, Eidos, Nintendo, GTI ja…